Lieder Ohne Worte - Songs No Words

1995, CD: Erdenklang 50802
1. Nursery Rhyme 5:01 6. Huntsman's Song 3:36
2. Gondola Song 4:31 7. Hymnus 8:29
3. Spinning Wheel 5:51 8. Maypole Song 6:51
4. Jester's Nightwatch 5:45 9. Funeral March 6:08
5. Autumn Song 6:39


Die Musik zu „Songs No Words“ ist in Teilen als Mixtur zweier Stile gedacht, dem der klassisch- romantischen Musik des 19. Jahrhunderts und dem der populären elektronischen Musik der Gegenwart. Stücke wie „Hymnus“ oder „Funeral March“ sind Beispiele dafür.

So habe ich versucht, traditionelle Instrumente wie das Klavier, die Klarinette oder Streichinstrumente und traditionelle Melodien und Harmonien mit elektronisch generierten Klängen aus Synthesizern und Samplern und modernen Rhythmen zu kombinieren.

In Folge entstehen neue Klangräume. zu dem bekannten, erlebten Raum der traditionellen Musik (der sog. „Klassischen Musik“) werden virtuelle, durch die Musikelektronik produzierte Räume dazugemischt. Das Klangbild gewinnt so an Tiefe und Ausdehnung, ja der Klangraum wird neben der Komposition zu einem ebenbürtigen Partner in der Musikproduktion.

Der Titel der CD „Songs No Words“ und die einzelnen Tracks lehnen sich an das Klavieralbum „Lieder ohne Worte“ von Felix Mendelssohn-Bartholdy an, veröffentlicht im Jahr 1834.
Johannes Schmoelling
Certain sections of the music in „Songs No Words“ are meant to be a mixture of two music styles. The classical-romantic music of the 19th century and the popular electronic music of the present. Pieces such as „Hymnus“ or „Funeral March“ are examples of this.

It is my attempt to combine traditional instruments such as the piano, the clarinet or string instrument, including traditional melodies and harmonies, with electronically generated sounds from synthesizers and samplers, and modern rhythms.

This resulted in new stereophonic sounds. Virtual stereophonics produced by the electronic music are combined to the known and experienced stereophonics of traditional music (the so called, „classical music“). in turn, the sound archieves more depth and scope, stereophonics and composition become equal partners during the production of music

The title of the CD „Songs No Words“, and the individual tracks, arebased on the style from the piano album „Lieder ohne Worte“ by Felix Mendelssohn-Bartholdy, published in 1834.
Johannes Schmoelling

Johannes Schmoellings Musik fasziniert mich seit jeher durch ihre Eigenständigkeit, Originalität, Experimentierfreudigkeit, Wärme, Virtuosität und nicht zuletzt durch große handwerkliche Professionalität.

... (wird fortgesetzt)
Olaf Zimmermann, Berlin, Dezember 1994
Moderator/ Redakteur „Zwischen Himmel und Erde“ (ORB Radio Brandenburg)
Johannes Schmoelling's music has always fascinated me due to the independence, originality, his eagerness to experiment, warmth, virtuosity and last but not least, due to his great professionalism as a craftsman.

... (to be continued)
Olaf Zimmermann, Berlin, December 1994
Moderator/ Editor „Between Heaven and Earth“ (ORB Radio Brandenburg)
Translated by David Jessup

"Nursery Rhyme" is also included on the following sampler-CDs:
NATURAL WAY - BREAKFAST is no longer available
BEAUTIFUL MORNING / WONDERFUL NIGHT you can find here:


MOUNTAIN AIR you can find here:

© 1998 - 2003 by Johannes Schmoelling